Stiftelsen Elden presenterer stolt det kunstneriske teamet for 2025- 2027.
Hvert tredje år skiftes det kunstneriske teamet ut med regissør, scenograf, musikalsk leder, koreograf og lysdesigner. Det innebærer store endringer i sceniske uttrykk, manus og musikalske arrangement. Disse endringene er også avgjørende for at publikum stadig vender tilbake og ser Elden flere ganger.
-Det har vært en drøm å samarbeide med Maren Bjørseth og hennes kunstneriske team. De har satt sitt tydelige preg på Elden, lagt igjen et DNA det oser kvalitet av, sier daglig leder Siri B Gellein. Nå ser stiftelsen framover.
Det er heller ingen enkel oppgave å ha regi for et stort format som Elden. Scenen er Norges største utendørsscene på 1200 kvadratmeter, med flere platåer og det spilles på kveldstid. Å skape et sammensveiset lag med profesjonelle aktører og 100 frivillige krever også gode egenskaper. Teamet skal jobbe sammen i kun 2,5 uker før en premiere, i motsetning til institusjonsteatre som har prøvetider på 8 uker.
I neste tre årsperiode er det regissør og koreograf Tomas Adrian Glans som skal ha hovedansvaret sammen scenograf Even Børsum, lysdesigner Oscar Udbye og musikalsk ansvarlig Øyvind Jo Heimdal Eik.
Regissør og koreograf Tomas Adrian Glans (47) jobber i Norge og Sverige med musikkteater som hovdfelt, Han er utdannet ved the London Studio Center og Millenium dance 2000. Han er oppvokst i Halden og er dermed godt kjent med historien, med den svenske kongen Karl 12.s forsøk på å innta Norge sørfra. Elden beskriver som kjent den svenske generalen Armfeldtsforsøk på å innta Trøndelag og Røros. Han står bak en rekke produksjoner som regissør eller koreograf som i stykkene Amadeus, Den kjempestore pæra, Den hvite dame, Snøfall, Halve Kongeriket, Hairspray, Rock of Ages, Caberet, Chicago, Sound of Music.
Lysdesigner Oscar Udbye (32) kommer fra Trondheim og er utdannet fra University of York i 2014. I ti år har han hatt en rekke lys- og videodesignoppdrag ved flere teatre i Norge. Musikaler, ballett, konserter og klassisk teater vitner om en stor bredde så langt i karrieren. På tross sin unge alder har han også vunnet Heddaprisen i 2023 for forestillingen Romeo og Julie ved Den Nationale Scene.
Even Børsum (52) har jobbet som scenograf siden 1995 og har jobbet ved de fleste norske scener, tidvis også kostyme – og lysdesign. Han har medvirket som scenograf på utendørsteatret Peer Gynt på Gålå (2020), samt medvirket i en rekke svenske teaterproduksjoner.
Øyvind Jo Heimdal Eik (38) er musikalsk leder og er utdannet ved NTNU, Institutt for musikk. Han alternerte nylig som kapellmester for Åsmund Flaten ved Trøndelag Teaters «Så som i himmelen». Han har vært Rabarbrateaterets mest brukte komponist og musikalske leder, og han har medvirket på en rekke prosjekter gjennom Sommerteateret på Munkholmen, Proletarteateret og Flying Seagulls.
Årets Elden ble en nok en publikumssuksess med 12 142 publikummere. Tribunen kan fylle 1 200 publikummere hver kveld.
Billettsalget for 2025 starter 20.august.